Breu crònica del darrer Consell d’administració del Patronat de Cultura (01/12/16)

El dijous 01/12/16 es va convocar Consell d’administració extraordinari del Patronat Municipal de Cultura, on el punt més important era la validació del pressupost municipal de cultura pel 2017.

Atès que era la primera vegada que les entitats podien disposar de la proposta de pressupost, aquestes no es van poder manifestar ja que necessitaven un temps prudencial per poder analitzar la proposta. En aquest sentit el dissabte 26/11/16 es va enviar un missatge a totes les entitats amb el resum dels acords presos així com amb la documentació del pressupost.

El dimarts dia 29/11/16 es va enviar un nou missatge a les entitats amb el prec que manifestessin l’aprovació, abstenció o rebuig a la proposta de pressupost en funció de com ho veien des de la perspectiva d’entitat així com des de la perspectiva del conjunt del procés cultural a Ripollet.

Fins dijous dia 01/12/16 es varen rebre la resposta de 7 entitats, amb el següent desglós:

Des de la perspectiva de l’entitat: 5 abstencions, 2 favorables.

Des de la perspectiva del conjunt del procés cultural a Ripollet: 6 abstencions, 1 favorable.

Atesa la situació i davant la necessitat de donar una resposta concreta al Consell, els representants de les entitats culturals van comunicar que s’abstenien en base al següents argumentacions:

• Ja en el pressupost del 2016 es va constatar el poc temps que hi va haver per poder participar i opinar, demanant que es tingués en compte aquesta situació (necessitat de generar un procés participatiu amb força temps) de cara al pressupost del 2017. Tanmateix a l’hora de veritat s’ha disposat de menys temps per tractar el pressupost del 2017.
  • En el pressupost del 2016 es concretaren les següents línies d’actuació:
    • Augmentar la concepció participativa.
    • Consolidació del teixit associatiu.
    • Corresponsabilitat, cogestió i polítiques.
    • Democratització.

Per tal de potenciar aquestes línies d’actuació es va proposar la constitució de tres taules de treball:

• Treballar conjuntament el pressupost tot replantejant-se la situació del moment.
  • Treballar les Festes Populars i el calendari festiu.
  • Treballar el model jurídic del Patronat.

Cap de les tres taules s’ha arribat a constituir.

• Així mateix en el pressupost del 2016 es va crear una nova partida pressupostària per tal de donar suport a aquelles activitats de caràcter extraordinari que les entitats podrien realitzar amb una dotació de 17.376,88 €. (Vegeu normativa)  En el pressupost del 2017 aquesta partida es redueix a 15.000,00€. S’ha de dir però, que hi hagué poques peticions fruit de la novetat i dels anòmals terminis de presentació, comunicació…

Tot i reconèixer per part de l’Ajuntament un seguit d’esforços que s’han fet de cara a augmentar la participació, a fomentar les relacions transversals entre entitats, a la consolidació del teixit associatiu, a l’augment de la partida de Festa Major,… els representants de les entitats culturals al Consell d’administració del Patronat Municipal de Cultura es van posicionar per l’abstenció atès les consideracions exposades i amb la confiança i amb una actitud proactiva per tal que durant el 2017 es puguin resoldre les deficiències esmentades i fer possible l’assoliment dels objectius marcats en el pressupost del 2017.